En aktiv krop udvikler hjernen

Hvis børn skal udvikle både krop og hjerne, kræver det timer med fysisk aktivitet. Sådan siger motorikkonsulent Mads Brodersen*, der underviser pædagoger i hvordan de får børn til at bevæge sig så meget som muligt. Når vi bevæger os og får gang i både motorikken og sanserne, stimuleres hjernen, og man bliver bedre til de kognitive ting da hjernen bygger bro imellem de to hjernehalvdele når vi er aktive. I dette blogindlæg finder du inspiration til udendørs lege og spil, der ikke kræver meget mere end de deltagende. Tag børnene med ud, få frisk luft og bliv klogere sammen 🙂

Udendørs lege og spil

Det gyldne skind
Alder: 6+
Deltagere: 9+
Redskaber: “Det gyldne skind” i form af en trøje, et tæppe eller lignende

Tre hold står i rækker omkring det gyldne skind i midten. Der skal være cirka 15 meter mellem holdene. En fra hvert hold løber ind efter skindet, når legens leder siger ’nu’. Hvis det lykkes at få fat i skindet og komme hjem til sit eget hold, har man vundet og får 1 point. Men bliver man fanget af en af sine modstandere, før skindet er bragt i sikkerhed, har man tabt, og de to andre hold får hver 1 point. Det kan altså ikke altid betale sig at løbe hen og tage skindet med det samme – nogle gange er det bedre at vente på, at modstanderen tager skindet og så fange ham/hende i stedet.
Når man har haft sin tur, stiller man sig bagerst i rækken, og de næste i køen løber ud efter skindet. Det/de hold, som har flest point, når legelederen stopper legen, har vundet.

 

Træfbold
Alder: 6+
Deltagere: 8+
Redskaber: Én stor bold og små bolde i samme antal som deltagerne, f.eks. tennisbolde eller lignende. Markeringsbånd eller kridt til banen.

Er der to hold, markeres banen, så holdene står over for hinanden. Er der tre hold, markeres banen som en stor trekant. Foran hvert hold skal der markeres to linjer med cirka en meters afstand. Spillerne skal hele tiden være bag de to linjer.
Den store bold placeres midt på banen, og når spillet starter, gælder det om at ramme den store bold med de små bolde og forsøge at få bolden ind over den inderste linje foran modstanderne. Hver gang det lykkes, får holdet et point, og spillet startes igen med den store bold midt på banen. Deltagerne indsamler selv de små bolde til den videre kamp.

 

Ståtrold
Alder: 6+
Deltagere: 8+

Et område afgrænses. Ståtrold leges som almindelig fangeleg ved at en person vælges til fanger. Fangeren ”tikker” de øvrige ved at røre dem. Når man er rørt, stiller man sig med vidt spredte ben og kan befries ved, at en fri person kravler mellem benene på den fangede. Man har ”helle”, så længe man befinder sig mellem benene på en fanget. Fangeren bør udskiftes løbende.

Alternativ: Parvis ståtrold

Leges efter samme regler som almindelig Ståtrold, men al bevægelse foregår parvis. Deltagerne skal danne par to og to og holde hinanden i hænderne. Når et hold er taget, danner de en bro mellem sig. Et par befries ved at et andet par løber under broen.

 

Hamstre bolde
Alder: 8+
Deltagere: 4+
Redskaber: 7 (fod)bolde, dåser, tørklæder eller andet.

Det er en leg for 4 børn, der har hver sin base. Det kan være en papkasse, en kegle eller en firkant tegnet med kridt på vejen. De fire baser skal ligge i et kvadrat i samme afstand fra hinanden. Inde i midten ligger der fra starten 7 bolde. Når legen sættes i gang, skal alle fire løbe ind og hente hver en bold på midten og bringe den tilbage til egen base. Det gælder om at samle 3 bolde sammen til egen base. Når alle bolde i midten er taget, må man begynde at stjæle fra de andre. Man må kun tage en bold af gangen.

Hvis man ikke har 7 fodbolde, så kan det også være 7 dåser eller 7 stykker tøj eller noget helt andet.

 

Bowling
Alder: 4+
Deltagere: 2+
Redskaber: 10 vandflasker og en bold pr. hold

Stil 10 flasker med vand på et fast underlag (4 – 3 – 2 – 1), og lad nu deltagerne vælte så mange flasker som muligt ved at trille eller kaste med bolden.

 

 

Memory/vendespil
Alder: 4+
Deltagere: 2+
Redskaber: Brikker med billeder, tekst eller lignende, der passer sammen. Antallet af brikker kan tilpasses børnenes alder og antal deltagere.

Spred brikkerne ud over et stort areal, så børnene får rørt sig mest mulig. Deltagerne kan evt. spille på hold.

 

Sækkeløb
Alder: 6+
Deltagere: 4+
Redskaber: Sække i stof eller alternativt plastsække

Kapløb i sække! Del børnene op i min. 2 hold, og lad dem hoppe frem og tilbage i sækken.
TIP: Pift evt. legen op ved lade børnene udfore en aktivitet halvvejs – eks. skal man hoppe ned til en kasse, trække et kort, lave 10 englehop/lege et dyr som holdet skal gætte eller andet, og hoppe tilbage.

 

Kongens efterfølger
Alder: 3+
Deltagere: 4+

Deltagerne står i en række efter hinanden. Nu skal de gøre alt, hvad den forreste i rækken gør. Hvis han hopper, så skal I alle hoppe, hvis han løber og svinger armene, skal alle løbe og svinge armene, osv. osv. Når alle har hoppet eller løbet rundt i nogen tid, så går den forreste om bag i rækken, og så er det den næstes tur til at finde på noget, som alle skal gøre.

 

Haleleg
Alder: 4+
Deltagere: 6+

Hver deltager får en papirstrimmel sat fast i buksekanten som en lille hale, og nu gælder det om at snuppe hinandens haler. Den, der får snuppet sin hale sidst, har vundet.

 

* http://www.boernogunge.dk/internet/boernogunge.nsf/0/3241E716841B24E2C125785300399C4F

Leave a comment